«Κυρά της Σμύρνης» του Θάνου Κονδύλη

Σαν μαγνήτης με τραβούν τούτα τα βιβλία από τη Σμύρνη. Πείτε ότι οι ιστορίες από Σμυρνιούς πρόσφυγες της πόλης μου από μικρή με γοήτευαν, πείτε ότι η καταστροφή της με θύμωνε από τα παιδικά μου χρόνια, πείτε όλα αυτά τα βιβλία που έχουν γραφεί για την ιστορία, τις παραδόσεις και την ομορφιά, η Σμύρνη ήταν πάντα στις προτιμήσεις μου.

“Έχω Πάντα Δικαίωμα” με συμπαραγωγή Εκδόσεων Έναστρον και ελληνικού τμήματος UNICEF.

Στις 20 Νοεμβρίου γιορτάζουμε την παγκόσμια ημέρα των δικαιωμάτων του Παιδιού. Όλων των παιδιών του κόσμου. Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που αποτελεί το πλέον αποδεκτό κείμενο για τα ανθρώπινα δικαιώματα παγκοσμίως, υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στις 20 Νοεμβρίου του 1989. Την έχουν επικυρώσει όλα τα κράτη του κόσμου, εκτός των ΗΠΑ και της Σομαλίας. Η χώρα μας την επικύρωσε στις 2 Δεκεμβρίου 1992 με τον νόμο 2101 και τα 54 άρθρα της καλύπτουν όλα τα δικαιώματα των παιδιών που χωρίζονται σε 4 τομείς: Δικαιώματα Επιβίωσης, Ανάπτυξης, Προστασίας και Δικαιώματα Συμμετοχής.

Γιάννης Φιλιππίδης και το « Κρατάς μυστικό;»

Το βιβλίο το βρήκα σε κεντρικό βιβλιοπωλείο της πόλης επί ευκαιρίας της επίσκεψης του συγγραφέα Γιάννη Φιλιππίδη στη πόλη μας με σκοπό τη παρουσίαση του εν λόγω βιβλίου στις 14 Απρίλη στο Art café. Ποιος είναι ο Γιάννης Φιλιππίδης και ποια είναι τα έργα του; Πώς παρουσιάστηκε και πότε στα Ελληνικά Γράμματα;

«Αγαπώ θα πει χάνομαι» της Ρένας Ρώσση-Ζαίρη

Δεν είναι το πρώτο βιβλίο για ενήλικες που γράφει η αγαπημένη συγγραφέας των παιδιών, Ρένα Ρώσση-Ζαίρη. Μετά το Νομίζεις ότι τελείωσε; Κάνεις λάθος, Μην πιστεύεις την αλήθεια, το Βαθύ γαλάζιο και το τελευταίο χορό της Σαλώμης, κυκλοφόρησε πρόσφατα το «Αγαπώ θα πει χάνομαι» από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

219 ημέρες βροχής της Αφροδίτης Βακάλη

Δεν είχε περάσει πολύς καιρός που διάβασα και γνώρισα την συγγραφέα Αφροδίτη Βακάλη μέσα από τη γραφή της. Η κοινή μας αγάπη είναι το Αιγαίο, οι Κυκλάδες. Η Μύκονος για την ίδια όπου και ζει, η Τήνος για μένα.  Το πρώτο της βιβλίο «Και γύρω τους η θάλασσα» από τις εκδόσεις Ψυχογιός μου άρεσε πολύ  κι ευτυχώς δεν άργησε η κυκλοφορία του δεύτερου βιβλίου της «219 ημέρες βροχής», από τις ίδιες εκδόσεις. Περίεργος ο τίτλος και μυστηριώδης που μου θύμισε τις ατέλειωτες βροχερές μέρες της πόλης μας. Τι έκρυβε όμως αυτό το βιβλίο δεν μπορούσα να το φανταστώ.. 

«Τα όνειρα τα πλέκεις με το βελονάκι» της Σέβης Τηλιακού

Από το 2004 χτυπά η καρδιά των εκδόσεων Έναστρον μα κάθε βιβλίο του που μπαίνει στις προθήκες των βιβλιοπωλείων έχει κάτι ξεχωριστό στο ύφος, στη γραφή και στη ζωντάνια των χαρακτήρων…….

Ένα από αυτά είναι το νέο βιβλίο της Σέβης Τηλιακού και είναι το πρώτο που σας προτείνω από αυτές τις εκδόσεις. Ποια είναι η Σέβη Τηλιακού αν και οι παλιότεροι τη θυμόσαστε σαν στιχουργό πολλών επιτυχιών που σιγοτραγουδήσατε.! Ποιος δεν θυμάται το «Μάθημα Σολφέζ», «Κρίμα το μπόι σου», «Λέσσα για λέσσα»,Πάλι θα κλάψω» της Μαρινέλλας,Το κορίτσι του Μάη»; Ποια είναι όμως η Σέβη Τηλιακού;

«Σ’ ελλειπτική τροχιά » του Θάνου Κόσυβα

Οι φωνές του Ολύμπου

Μια άσπρη πέτρα απ' το βουνό

το θάνατο έκανε βουβό

κι απ' του Ολύμπου τις πλαγιές

ορειβατούνε οι φωνές.

Ποια πρώτη στην κορφή να φτάσει

και στο θρόνο των θεών να κάτσει

τους κεραυνούς να διατάζει

και τους ανέμους να κοπάζει.

Κι από τη στάμνα τη χρυσή

νερό να πίνει

κι απ' τη φωνή της τη μισή

ψυχή να δίνει.

Από τα στήθη της φωτιά

κι απ' τη γλυκιά της τη ματιά

μια δροσοσταλιά. 

«Η μπουγάδα» της Μάρως Κερασιώτη

Η Μάρω Κερασιώτη γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Γνωστή και καταξιωμένη στο χώρο της γλυπτικής κεραμικής με διεθνή καριέρα, πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, πολυάριθμες διακρίσεις και βραβεία, δίδαξε εθελοντικά κεραμική σε αναμορφωτήρια και φυλακές για δεκαεννιά χρόνια, ενώ έργα της βρίσκονται σε συλλογές και μουσεία σε όλο τον κόσμο. Εμφανίστηκε στα γράμματα το 1980 με την ποιητική συλλογή "Ρευστός Καθρέφτης", κι από τότε δεν έπαψε να γράφει. Συνεργάζεται με ελληνικά και διεθνή περιοδικά, δημοσιεύοντας διηγήματα και άρθρα σχετικά με την ελληνική κεραμική, και πραγματοποιεί διαλέξεις σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, τόσο πάνω στο αντικείμενο της εργασίας της όσο και με βάση την εμπειρία που απέκτησε δουλεύοντας με κρατούμενους. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά της ΜΕΝΕΞΕΔΕΣ ΚΑΙ ΓΑΖΙΕΣ και Η ΜΙΚΡΑ ΝΗΣΟΣ.

«Άρια: ο κόσμος από την αρχή» του Δημήτρη Στεφανάκη

Για μια ακόμη φορά φιλοξενούμε στη πόλη μας τον Δημήτρη Στεφανάκη για να μας ταξιδέψει στο τρίτο μέρος της τριλογίας του « Άρια. Ο κόσμος από την αρχή». Θα τον υποδεχτούμε στις 29 Νοέμβρη στο ζεστό και φιλόξενο χώρο του βιβλιοπωλείου «Νέστωρ», στις 8.00 το απόγευμα. «Η αφήγηση είναι παρηγοριά: Σου δίνει το δικαίωμα να παραλείπεις όσους και όσα σε κάνουν να ντρέπεσαι, να αμφιβάλλεις, να μετανιώνεις». Με αυτή τη φράση ο Δημήτρης Στεφανάκης , βραβευμένος στη πεζογραφία με το Διεθνές Βραβείο Καβάφη και με το Prix Mediterranee Entranger για το 2011, μας εισάγει στο νέο του βιβλίο με τίτλο: «Άρια. Ο κόσμος από την αρχή» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός και ταυτόχρονα ολοκληρώνει μια τριλογία αυτοτελών μυθιστορημάτων με θέμα τον κοσμοπολιτισμό που εγκαινιάστηκε με το βραβευμένο «Μέρες Αλεξάνδρειας», πέρασε στο «Φιλμ Νουάρ» και ολοκληρώνεται με την Άρια……

Γνωρίζοντας οι περισσότεροι το βιογραφικό του αγαπητού συγγραφέα σας αναφέρω σήμερα μόνο τα βιβλία που έχει εκδώσει στη λογοτεχνική πορεία που έχει διανύσει μέχρι το τελευταίο του λογοτεχνικό θαυμάσιο βιβλίο του. Το πρώτο βιβλίο του κυκλοφόρησε το 2000 από την “Ωκεανίδα” και ήταν τα “Φρούτα εποχής”. Ακολούθησαν τα βιβλία “Λέγε με Καίρα” (2002), “Το μάτι της επανάστασης έχει αχρωματοψία” (2004), “Μέρες Αλεξάνδρειας” που εκδόθηκαν το 2007 και επανεκδόθηκαν το 2011 από τις εκδόσεις “Ψυχογιός” και του χάρισαν το Διεθνές Βραβείο Καβάφη (ήταν υποψήφιος και για το Prix du Livre Europeen την ίδια χρονιά), “Συλλαβίζοντας το καλοκαίρι” (2009), “Θα πολεμάς με τους Θεούς” (2010) και “Φιλμ νουάρ” (2012).

Λίγα λόγια για το βιβλίο λοιπόν….Ο νεαρός Έλληνας διπλωμάτης Στέφανος Μαυροειδής επιστρέφει από το Λονδίνο στην Ελλάδα του Μεταξά. Μια μυστηριώδης υπόθεση εξαφάνισης θα τον φέρει σε επαφή με τη βρετανική αρχαιολογική κοινότητα. Ερωτεύεται την Aγγλο-Γαλλίδα αρχαιολόγο Ρόζμαρι Λεμπλάν και περνά μαζί της τους τελευταίους μήνες αμεριμνησίας στο περιθώριο των ανασκαφών στις Μυκήνες αλλά και του πολέμου που πλησιάζει με γοργά βήματα. Η διαφυγή τους στη Μέση Ανατολή τον Απρίλιο του ’41 θα τους οδηγήσει σ’ ένα θερμοκήπιο ειρήνης, το Κάιρο. Ο Στέφανος θα ζήσει από κοντά τη νοσηρή πολιτική ατμόσφαιρα της αιγυπτιακής πρωτεύουσας που κυοφορεί την εθνική τραγωδία του Εμφυλίου. Ταυτόχρονα όμως εκείνος και η Ρόζμαρι αντιμετωπίζουν την πρόκληση μιας μυστικής αποστολής στην κατεχόμενη Ελλάδα με σκοπό την προστασία των ελληνικών αρχαιοτήτων…

Ο Δημήτρης Στεφανάκης αναγνωρίζει γράφοντας ότι “το πιο συναρπαστικό σημείο της ιστορίας είναι όταν έρχεται ο κεντρικός ήρωας, ο πρωταγωνιστής” και μας εμπιστεύεται τα μυστικά της γραφής του. Ανοιχτή προσωπικότητα ο ίδιος μας έχει δώσει την εικόνα-όσες φορές τον έχουμε ακούσει στη πόλη μας- ενός ανθρώπου όχι μόνο ενημερωμένου σε όλα, αλλά και γεμάτος δίψα να μοιραστεί αυτά που ήδη γνωρίζει. Κι αυτό γίνεται συχνά στα σεμινάρια που διοργανώνουν οι Εκδόσεις Έναστρον με τον συγγραφέα. Κερδίζεις πολλά όταν κάθεσαι και τον ακούς …Ένα πραγματικό σχολείο. Και το καταλαβαίνεις περισσότερο όταν οι γνώσεις του μετουσιώνονται σε πράξεις μέσα σου. Όσοι ασχολούνται με τη γραφή ή πειραματίζονται πάνω στο χαρτί προσπαθώντας να βγάλουν τις λέξεις που κρύβουν μέσα τους, το νιώθουν. Ποταμός συναισθημάτων και γνώσεων που σε κατακλύζουν. Ομολογώ πώς από τη στιγμή που άνοιξα να διαβάζω την «Άρια», κάθε φορά νιώθω ότι δεν γνωρίζω τίποτε και αφήνω τις λέξεις του να με ταξιδέψουν και να με διδάξουν.

Στο Culturenew, ένα  αξιόλογο  πολιτιστικό ηλεκτρονικό περιοδικό που αξίζει να περιηγηθούμε, η  κριτικός βιβλίων και συγγραφέας Τέσυ Μπάιλα έγραψε για το βιβλίο του Δημήτρη Στεφανάκη «Τα ιστορικά γεγονότα που οδήγησαν τη χώρα στον εμφύλιο, οι πολιτικές αποφάσεις και συμφωνίες των ισχυρών, η πρόκληση μιας μυστικής αποστολής με σκοπό την προστασία των ελληνικών αρχαιοτήτων, ο κοσμοπολιτισμός που διεκδικεί τη θέση του στον κόσμο που χάνεται, η κατασκοπεία, οι πολιτικές πλεκτάνες, οι σχέσεις των ανθρώπων προς την περιρρέουσα ιστορική και πολιτική ατμόσφαιρα της εποχής τους, ο έρωτας, όλα αυτά γίνονται απλώς η διεγείρουσα αφορμή για τη συγγραφή ενός βιβλίου από έναν συγγραφέα που τολμά να σκηνοθετεί «κόσμους από την αρχή» στο νεοελληνικό μυθιστόρημα Απαλλαγμένος από ξεπερασμένες αφηγηματικές τεχνικές, ο Στεφανάκης στήνει το συγγραφικό του σύμπαν αφήνοντάς το να συνδιαλέγεται με την «κινηματογραφική θέαση των πραγμάτων», του Προυστ, και το φιλοσοφικό στοχασμό του Καμύ και αποδεικνύει περίτρανα ότι «ένα μυθιστόρημα είναι φιλοσοφία σε εικόνες. Παράλληλα, καταφέρνει να διαφυλάξει μέσα στις σελίδες του δικού του μυθιστορήματος φιλοσοφικούς του στοχασμούς, αφορισμούς που από μόνοι τους θα μπορούσαν να γίνουν αφετηρία μιας διανοητικής περιήγησης για τον αναγνώστη του και ταυτόχρονα να περάσει με κινηματογραφικό τρόπο προσωπικότητες της εποχής.

Σημαντική στιγμή του κειμένου είναι η εμφάνιση του Σεφέρη μέσα στις σελίδες του. Μετασχηματίζει τον κόσμο του μεσοπολέμου και τον μεταφράζει στη σύγχρονη πραγματικότητα, κάνοντάς μας να δούμε ότι ο κόσμος μπορεί να δημιουργηθεί από την αρχή μόνο αν περάσει μέσα από μια διαδικασία αποσύνθεσης πρώτα. Και η αποδόμηση είναι πάντα πολύ οδυνηρή. Για το λόγο αυτό συνθέτει ένα έργο μέσα στο οποίο το τέλος μάς δείχνει το πρόσωπό του, για να απολαύσουμε μια νέα αρχή, έστω κι αν αυτό που σβήνει τελικά μπορεί να είναι εξαιρετικά όμορφο, άλλωστε «η ομορφιά θα μας αιφνιδιάζει πάντοτε γιατί είναι αδύνατο να συλλάβουμε όλες τις εκδοχές της», όπως γράφει ο ίδιος. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που υψώνεται αισθητικά το έργο του. ….Με μεθοδικότητα, γνώση και σεβασμό απέναντι στο κλασικό μυθιστόρημα, το οποίο ο ίδιος άλλωστε εκτιμά ιδιαίτερα, μάς δίνει ένα έργο κλασικής αφηγηματικής, μέσα στο οποίο αποτυπώνεται τόσο η ευδαιμονία όσο και η σταύρωση ενός κόσμου που χάθηκε ανάμεσα σε δυο πολέμους και σε δυο εποχές, ανάμεσα στην ύπαρξη και την ανυπαρξία της ιστορικής οδύνης, ανάμεσα στην αθωότητα και στο τρυφηλό ζόφο, στη σκιά και στο φως.

Ιστορικό, κοινωνικό, ερωτικό και ταυτόχρονο αιχμηρό. Με σκηνές που οριοθετούν την προσωπική εξομολόγηση του συγγραφέα και ταυτόχρονα είναι συχνά υπαινικτικές και πάντα ακριβείς, που άλλοτε καρφώνονται «σα μαχαιριά» μέσα στο σώμα του κειμένου κι άλλοτε οριοθετούν τους ήρωες με σαφήνεια, το βιβλίο αυτό είναι μια ώριμη εξομολόγηση ενός συγγραφέα που αγωνιά για το μέλλον του μυθιστορήματος μια και η τύχη του φαίνεται ότι τον βαραίνει.» Τη συνέχεια θα την ακούσετε από τον ίδιο τον συγγραφέα το βράδυ της ερχόμενης Παρασκευής. Θα τον προλογίσει η δικηγόρος Όλγα Ιωαννίδου….Και να γνωρίζετε ότι σίγουρα πάλι θα σας μαγέψει…..Γιατί οι πιο ωραίες ιστορίες δεν έχουν ειπωθεί ακόμη από τον Δημήτρη Στεφανάκη…..!